Auto: Parkeren in een haaks of schuin parkeervak

Het parkeren in een schuin of haaks parkeervak kan zowel voorwaarts als achterwaarts uitgevoerd worden. Is er een beperkte ruimte, dan is het beter achterwaarts te parkeren. Het voertuig is dan wendbaarder. Het parkeren in een schuin parkeervak vanuit de “verkeerde kant” is verboden.

Observeer het achteropkomende verkeer. Voor het voorwaarts parkeren in een parkeervak stopt u uw voertuig ongeveer twee parkeervakken voor het parkeervak waarin u wilt inparkeren langs de rechterkant van de rijbaan. Voorwaarts inparkeren kan zowel aan de linker als aan de rechterkant van de rijbaan. Lees meer…


Auto: Fileparkeren

Parkeren is een verrichting die automobilisten bijna dagelijks uitvoeren. Het parkeren van uw voertuig kan “in file” of in een schuin of haaks parkeervak. U kunt zowel voorwaarts als achterwaarts parkeren. Daarnaast kunt u te maken krijgen met verzwarende omstandigheden, zoals bijvoorbeeld parkeren op een helling.

Parkeren “in file” is het parkeren van uw voertuig kort achter of kort vóór andere geparkeerde voertuigen langs de kant van de rijbaan. Parkeren “in file” kan zowel voorwaarts (voor een ander voertuig) als achterwaarts (achter een ander voertuig) geschieden. De vrije ruimte die u ongeveer nodig hebt is anderhalf tot twee keer de lengte van uw voertuig. Lees meer…


Auto: Keren door middel van een halve draai

Indien de ruimte dit toelaat, kunt u uw voertuig ook keren door middel van een halve draai. U gebruikt dan de volle rijbaanbreedte om in één vloeiende beweging te keren.

Observeer het achteropkomende verkeer. Stop zo dicht mogelijk tegen de rechterkant van de rijbaan. Kijk naar voren, in de binnenspiegel, in de linkerbuitenspiegel en over de linkerschouder. Kijk of de verrichting kan worden uitgevoerd zonder dat u daarbij het overige verkeer hindert of in gevaar brengt. U moet al het andere verkeer voor laten gaan. Kijk ook tijdens de manoeuvre regelmatig. Indien er ander verkeer is, dient u deze ook tijdens de manoeuvre voor te laten gaan. Lees verder…


Auto: Keren op de weg

Het keren van uw voertuig kan op twee manieren. Het keren op een smalle weg door middel van steken en het keren door middel van een halve draai.

Observeer het achteropkomende verkeer. Stop zo dicht mogelijk tegen de rechterkant van de rijbaan. Kijk naar voren, in de binnenspiegel, in de linkerbuitenspiegel en over de linkerschouder. Kijk of de verrichting kan worden uitgevoerd zonder dat u daarbij het overige verkeer hindert of in gevaar brengt. U moet al het andere verkeer voor laten gaan. Kijk ook tijdens de manoeuvre regelmatig. Indien er ander verkeer is, dient u deze ook tijdens de manoeuvre voor te laten gaan. Lees verder…


Auto: Achteruitrijden van een bocht

U dient bij het achteruitrijden van een bocht drie verrichtingen te beheersen. U moet over een behoorlijke lengte het voertuig in een rechte lijn achteruitrijden en daarna met het voertuig achteruit een bocht naar rechts rijden. Vervolgens rijdt u na de bocht een stuk recht achteruit.

Voorafgaand aan deze verrichting observeert u het achteropkomende verkeer in uw binnenspiegel. Breng uw voertuig tot stilstand met de wielen rechtuit en op voldoende afstand van de rechterzijde van de rijbaankant. Lees verder…


Auto: In rechte lijn achteruitrijden

U dient bij het in rechte lijn achteruitrijden twee verrichtingen te beheersen. U moet over een lengte van ongeveer 20 meter het voertuig in een rechte lijn achteruitrijden en het voertuig daarna tot stilstand brengen met de achterzijde ter hoogte van een aangegeven vast punt.

Voorafgaand aan deze verrichting observeert u het achteropkomende verkeer in uw binnenspiegel. Breng uw voertuig tot stilstand met de wielen rechtuit en op voldoende afstand van de rechterzijde van de rijbaankant. Lees verder…


Auto: Hellingproef

Het op een helling of daling tot stilstand brengen van het voertuig en daarna weer wegrijden noemen we de hellingproef. De auto mag hierbij niet wegrollen en de motor mag niet afslaan.

Een hellingproef kan voorkomen omdat de verkeerssituatie ter plekke dit vereist, bijvoorbeeld omdat er een verkeerslicht is geplaatst. Dit noemen we een hellingproef in parcours. Lees verder…